Story

Meubelen Camille Larridon
Winkeltje van Pierre Vanhalst

Vanhalst-Larridon is sinds het begin van de 20e eeuw een familie van creatieve ondernemers.

Tot zijn 33e woont Camille Larridon bij zijn ouders, waar hij een kleine werkruimte achter het huis bouwt. Vanaf 1945 begint hij zijn eigen meubels te maken in een oude schuur die gebruikt werd voor het verwerken van vlas. De warmte van het huis lijkt beter geschikt voor het lakken en daarom besluit hij de meeste van zijn stukken aan de keukentafel af te maken. In 1950 bouwt Camille een nieuwe werkruimte en opent hij een winkel.

Vlak na de Eerste Wereldoorlog verdient Pierre Vanhalst de kost als fotograaf. Verschillende van zijn zonen treden in zijn voetsporen. Maar niet Lieven Vanhalst. Samen met zijn vrouw, Jenny Larridon, vestigt hij zich in 1968 in Izegem en richt een banketbakkerij op. Ze kennen weinig mensen in deze stad en om jonge koppels aan te trekken, besluiten ze hun assortiment uit te breiden met geboortegeschenken.

In de jaren 90 evolueert de winkel naar een groothandel voor huwelijks-, geboorte- of andere kleine feestgeschenken. Omdat het creatieve ondernemerschap altijd werd doorgegeven aan de volgende generatie, sluiten Sophie en Frank - broer en zus - zich in 2001 aan. Ze lanceren het merk Objects by Vanhalst®, dat de overgang vertegenwoordigt van de traditionele groothandel naar consumentgerichte productontwikkeling en de lancering van hun eigen collectie kleine geschenken. 

In 2015 introduceert Vanhalst het merk Atelier Pierre® en betreedt daarmee de internationale designmarkt. Onder deze merknaam krijgen jonge Belgische ontwerpers de kans om hun allereerste reeks ‘living accessoires’ te ontwerpen.

En voor de goede orde, de naam verwijst wel degelijk naar de bedrijfsactiviteit van twee indrukwekkende grootvaders: Camille Larridon & Pierre Vanhalst. 'Atelier' beschrijft perfect de omgeving die we willen creëren voor beginnende ontwerpers. Het verwijst naar vakmanschap, conceptie en vaardigheden. Pierre' voegt karakter en authenticiteit toe. Atelier Pierre is daarom een sterk en elegant merk dat geworteld is in traditie en vakmanschap.

Met de officiële licentie om met het iconische nijntje te werken, werden de fundamenten gelegd voor AP Junior®, een schattige serie kids accessoires en -cadeaus.

Stamboom Vanhalst

Atelier pierre
The Building

Atelier Pierre "The Building" opent binnenkort zijn deuren! Een gloednieuw project, bestaande uit 6 bedrijfsruimtes, elk met een bureel in een centrale kantooromgeving. Onder de merknaam Atelier Pierre geeft Vanhalst jonge Belgische designers de kans geven om hun EERSTE collectie unieke leef-accessoires te ontwerpen in een dynamische bedrijfsomgeving die vakmanschap, creativiteit en authenticiteit ademt.

Nu willen we deze visie ook vertalen naar een inspirerende, fysieke omgeving. Bedoeling is om een co-working space te creëren waar creatieve ondernemers een duwtje krijgen om hun dromen te realiseren. 

Interesse om deel uit te maken van de AP Family? Bel ons via 056/43.10.00 of neem contact op met Jasper bij Dewaele Kortrijk op 056/21.11.11. 

Meer info kan je hier terugvinden: www.dewaele.com

  • Dentelles
  • Dentelles
  • Fondant
  • Dentelles speaker
Vanhalst Trading in Izegem

Respect voor omgeving

In 2009 kreeg het bedrijfsgebouw van Vanhalst het label van “Kwalitatieve Bedrijfs- gebouwen in West-Vlaanderen”. De waarden van de familie Vanhalst worden dan ook heel duidelijk weergegeven in het ontwerp van het bedrijfsgebouw. Zo staan niet alleen creativiteit, eenvoud en functionaliteit voorop, de focus ligt tevens op de zorgzaamheid voor mens, omgeving, budget en traditie.

Om het belang van deze zorgzaamheid te benadrukken heeft Vanhalst in 2011 daarenboven het “West-Vlaams Charter Duurzaam Ondernemen” ondertekend. Daarbij gaat een bedrijf een vrijwillig engagement aan om proactief te werken rond specieke thema’s. Deze charter is een hulpinstrument om het beleid rond duurzaam ondernemen te structureren en vormt de motor tot continue verbetering van prestaties op milieu-, sociaal en economisch vlak.

Dat duurzaam ondernemen steeds bovenaan het agenda staat, bewijst de creatie van het “levensbos” van 1.000 populieren (korteomloophout – KOH) op het terrein naast het bedrijfsgebouw. Ook dit engagement past volledig in het kader van een continu streven naar een evenwichtige aandacht voor de economische en sociale impact van ondernemen maar evenzeer voor de ecologische gevolgen. Sinds begin 2019 zorgen 80.000 nieuwe "bij"-medewerkers in dat levensbos tevens voor een verhoogde biodiversiteit in onze omgeving.

Martine
Martine
Frank
Frank
Julie
Julie
Sophie
Sophie
Farah
Farah
Katrien
Katrien
Paulien
Paulien
Alyssa
Alyssa
Veerle
Veerle
yves
Yves